بلاگ شخصی مهدی قاسمی

مطالب منتخب و نوشته هایی از من

بلاگ شخصی مهدی قاسمی

مطالب منتخب و نوشته هایی از من

یک پژوهشگر حوزه‌ی مردم‌شناسی می‌گوید، در باور مردم کسانی هستند که می‌توانند جن و پری و آل را تسخیر کنند، و این افراد تا آخر عمرشان از گزند این موجودات در امانند.

معصومه ابراهیمی - پژوهشگر حوزه‌ی مردم‌شناسی- در گفت‌وگو با خبرنگار بخش فرهنگ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در باور مردم، پری، جن‌ و سایر دیوها ‌انسان را «می‌زنند». «پری‌زده»، «پری‌گرفته» یا «پری‌دیده» اصطلاحاتی است که برای کسانی به کار می‌رود که کالبدشان توسط پری تسخیر شده است.

او افزود: هرچند روایت‌های مردمی درباره‌ی تسلط و تسخیر انسان فراوان است اما از سوی آدمی نیز تلاش‌هایی برای تسلط و تسخیر انواع دیوها و شیاطین صورت گرفته است. یعنی آدمی توانسته با تسخیر دیوها و شیاطین شرارت و زیانکاری آن‌ها را کنترل کند و آن‌ها را در خدمت خود درآورد. بنابراین ما با رابطه‌ی متقابل تسلط و تسخیر از ما بهتران نسبت به انسان و انسان نسبت به آن‌ها روبه‌رو هستیم.

ابراهیمی ادامه داد: البته ماهیت و سرشت سیال از ما بهتران فرآیند تسلط و تسخیر انسان را برای آن‌ها آسان‌تر کرده است. حال آنکه برخی از مردم با دستیابی به روش‌های جادویی و تمرکز بر توانایی‌های غیر معمول، ادعا می‌کنند که می‌توانند از ما بهتران را تسخیر و آن‌ها را مطیع کنند و به فرمان خود در آورند و از مزایای تسلط بر آن‌ها که آگاهی از اسرار غیب، قدرت پیشگویی، درمانگری و جز آن است، برخوردار شوند.

این پژوهشگر مردم‌شناسی همچنین گفت: تسخیر از ما بهتران یا توسط مردم معمولی «بهره‌داران» و به طور تصادفی صورت می‌گیرد یا توسط جادوپزشکان شامل شمن‌ها، عزایم‌خوانان، دعاگران، باباها، ماماها، پری‌خوانان، جن‌گیران، احضارکنندگان ارواح و جادوگران صورت می‌گیرد. 

  • م. قاسمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">